Logo van Amacura

Veelgestelde vragen

1. Algemene vragen en aanmelden

Hoe meld ik mij aan voor behandeling bij AmaCura?

Als jij en jouw verwijzer (meestal je huisarts) denken dat hulp van AmaCura nodig is, kun je je aanmelden. Vul de gevraagde gegevens in op ons aanmeldformulier. Natuurlijk kun je ook een mail sturen naar info@amacura.nl of tijdens kantooruren het secretariaat van AmaCura bellen op 046-423 1250.

Voor behandeling bij AmaCura heb je een verwijsbrief van je verwijzer nodig (meestal je huisarts). Je moet ook een geldig identiteitsbewijs hebben. Zonder deze twee dingen kunnen we je aanmelding niet accepteren. Na aanmelding maken we binnen vijf werkdagen een afspraak voor een telefonisch gesprek met een van onze hulpverleners.

 

Hoe meld ik mijn kind aan voor behandeling bij AmaCura?

Je kunt jouw kind aanmelden voor zorg door de gevraagde gegevens in te vullen op ons aanmeldformulier. Natuurlijk kun je ook een mail sturen naar info@amacura.nl of tijdens kantooruren het secretariaat van AmaCura bellen op 046-423 1250.

Voor behandeling bij AmaCura heb je een verwijsbrief van de verwijzer van jouw kind nodig (meestal de huisarts). Je moet ook een geldig identiteitsbewijs van jouw kind hebben. Zonder deze twee dingen kunnen we je aanmelding niet accepteren. Na aanmelding maken we binnen vijf werkdagen een afspraak voor een telefonisch gesprek met een van onze hulpverleners. In dit gesprek bespreken we kort de zorgen of klachten die je hebt over je kind. Als we denken dat we kunnen helpen, vragen we je om enkele documenten aan te leveren. Zodra deze documenten ontvangen zijn, plaatsen we je kind op de wachtlijst voor een intakegesprek.

 

Wie kan mij verwijzen naar AmaCura?

Voor de aanmelding heb je altijd een verwijsbrief van een arts nodig. Dit kan je huisarts zijn, maar ook een jeugdarts, psychiater of een andere medisch specialist.

 

Hoe gaat het als je je bij AmaCura hebt aangemeld?

Na aanmelding maken we binnen vijf werkdagen een afspraak voor een telefonisch gesprek met een van onze hulpverleners. Vaak vragen we dan nog enkele gegevens en/of documenten. Zodra we dit allemaal hebben ontvangen, plaatsen we je op de wachtlijst voor een intakegesprek.

 

Wat zijn de kosten van psychische hulpverlening?

Geestelijke gezondheidszorg zit in Nederland in de basisverzekering. Iedereen vanaf 18 jaar die in Nederland woont, heeft een basisverzekering en kan hier gebruik van maken. AmaCura stuurt de kosten van je behandeling direct naar je zorgverzekeraar.

 

Houd rekening met een minimaal wettelijk eigen risico (in 2020 was dat €385,- per jaar), dit kan hoger zijn als je een vrijwillig eigen risico hebt gekozen.

2. Een wijziging doorgeven

Hoe kan ik een afspraak wijzigen of afzeggen?

Wil je je afspraak veranderen of afzeggen? Bel dan het secretariaat van AmaCura minstens 24 uur van tevoren. Dit kan tijdens kantooruren op 046-423 1250. Je kunt ook een e-mail sturen naar info@amacura.nl. Als je te laat afzegt of niet afzegt, moet je €80,- zelf betalen. We kunnen geen rekening houden met de reden van de te late afmelding, tenzij je kunt aantonen dat het door overmacht komt.

 

Hoe kan ik een wijziging in mijn (adres)gegevens doorgeven?

Wil je je gegevens wijzigen? Geef dit door aan het secretariaat van AmaCura. Dit kan tijdens kantooruren telefonisch op 046-423 1250 of per e-mail via info@amacura.nl.

3. Behandeling bij AmaCura

Wat is de werkwijze van AmaCura?

Onze hulp volgt het principe van ‘stepped care’: zo licht mogelijk en zo zwaar als nodig. We passen de hulp aan jouw klachten, hulpvraag en verwachtingen aan. We kiezen behandelingen die wetenschappelijk bewezen effectief zijn.

 

Tijdens het eerste gesprek (de intake) ontmoet je jouw hulpverlener. De hulpverlener bekijkt je klachten en geeft een eerste indruk of AmaCura jou kan helpen. Je krijgt informatie over onze werkwijze, samenwerking, dossierbeheer, dossierinzage en eventuele kosten. Natuurlijk kun je vragen stellen en om meer informatie over jouw situatie vragen.

 

De stappen bij AmaCura zijn:

 

1. Aanmelding (telefonisch)
2. Eerste gesprek, en eventueel een tweede gesprek (intake)
3. Bespreking van de intake met collega’s (multidisciplinair)
4. Adviesgesprek (bespreken van het behandelplan)
5. Start behandeling of verwijzing naar andere hulpverlener
6. Tussentijdse evaluatie (effect, tevredenheid, verbeterpunten)
7. Afsluiting van de behandeling en eindevaluatie
8. Optioneel: follow-up gesprek(ken)

 

Psychologisch en/of psychiatrisch onderzoek kan onderdeel zijn van het behandelplan. Dit gebeurt na het adviesgesprek en voor de start van de behandeling.

 

Voorafgaand aan het eerste gesprek krijg je van ons een digitale vragenlijst. Aan het einde van de behandeling krijg je opnieuw een vragenlijst en een tevredenheidsonderzoek.

 

Hoe wordt bepaald welke behandeling ik krijg?

Je huisarts of verwijzer kijkt naar hoe ernstig je problemen zijn, wat het risico is, hoe complex de problemen zijn, en hoe deze zich over tijd ontwikkelen. Op basis van deze informatie beslist de huisarts of je behandeling in de generalistische basis ggz voldoende zou zijn of dat je betere hulp krijgt in de specialistische ggz.

 

Kan ik mijn eigen behandelaar kiezen?

Nee, maar je kunt wel aangeven of je liever een man of vrouw hebt. We proberen de beste match te maken tussen jouw hulpvraag en de expertise van de hulpverlener.

 

Hoe kan ik inloggen op Therapieland?

Ga naar https://app.therapieland.nl/login/ om in te loggen bij Therapieland. Log in met je e-mailadres en jouw wachtwoord.

 

Hoe kan ik inlogen op Minddistrict?

Ga naar https://amacura.e-behandeling.nl/nl/ om in te loggen bij Minddistricht. Log in met je e-mailadres en jouw wachtwoord.

 

Wat moet ik doen als het niet klikt met mijn behandelaar?

Als het niet klikt met je behandelaar, kun je dit het beste met hem of haar bespreken. Vaak wordt er samen naar een goede oplossing gezocht.

4. Overige vragen

Wat moet ik doen in het geval van een crisissituatie?

AmaCura heeft geen crisisdienst en kan daarom geen zorg bieden voor mensen die vaak in crisis raken. In zo’n geval verwijzen we je naar bijvoorbeeld Zuyderland (Westelijke Mijnstreek) of de Mondriaan Zorggroep (regio Heerlen en Maastricht). Deze instellingen hebben een crisisdienst die 24 uur per dag, zeven dagen per week beschikbaar is. De medewerkers van deze crisisdienst kunnen, als het nodig is, ook bij je thuis komen.

 

Als je al in behandeling bent bij AmaCura, kun je tijdens kantooruren contact opnemen met je hulpverlener of zijn/haar vervanger om te bespreken wat je moet doen bij een crisissituatie. Buiten kantooruren neem je contact op met je huisarts of de huisartsenpost.

 

Wat moet ik doen als ik ontevreden ben en een klacht wil indienen?

Als je ontevreden bent, horen we dat graag zodat we onze zorg kunnen verbeteren. AmaCura heeft een klachtenreglement. Je kunt dit gebruiken als je niet tevreden bent over de hulpverlening of je hulpverlener.

AmaCura heeft een klachtenreglement. Hiervan kun je gebruik maken als je niet geheel tevreden bent over de hulpverlening of hulpverlener.

 

Wordt mijn privacy gewaarborgd?

Alle medewerkers van AmaCura hebben een geheimhoudingsplicht. Dit betekent dat jouw privacy goed beschermd wordt. Van het hulpverleningsproces maakt de hulpverlener een dossier. Dit dossier valt ook onder de geheimhoudingsplicht. Als andere artsen of specialisten informatie willen opvragen, kan dit alleen met jouw schriftelijke toestemming.